Logo Fysio in Stiphout

Fysiotherapie bij het Patellofemorale Pijn Syndroom

Het patellofemorale pijnsyndroom wordt in de volksmond ook wel eens een 'meidenknie' genoemd. Een andere naam voor het patellofemorale pijn syndroom is 'ventrale knieklachten'. Dit betekent letterlijk 'knieklachten aan de voorzijde van de knie'. Vooral bij (onverwachte) bewegingen neemt de pijn toe. Rust helpt in het verminderen van de klachten.

Wat is het patellofemoraal pijn syndroom (PFPS)?

Bij het patellofemorale pijnsyndroom zie je dat er sprake is van terugkerende knieklachten, die ontstaan door een disbalans in de spieren rondom de knie. Rondom de knie zitten een aantal spieren die bij elke buiging en strekking moeten samenwerken. De naam komt vanuit het latijn. Patella betekent knieschijf en femur betekent bovenbeen. De knieschijf (patella) beweegt normaal gesproken netjes mee in de pees van de bovenbeenspier over het bovenbeen. Dit noemen we het patellofemorale gewricht, wat zorgt dat de knie kan buigen en strekken.

Stoppen met sporten met patellofemoralepijnklachten?

Nee, je hoeft niet te stoppen met sporten als je een klachten hebt. aanpassingen kunnen soms wel zinvol zijn.

Hoe ontstaan het patellofemorale pijn syndroom?

Door een disbalans in de spieren rondom de knie kan het zijn dat er klachten ontstaan rondom de knieschijf. Het kniegewricht wordt bewogen door de spieren rondom de knie. Bij het patellofemorale pijnsyndroom zien we dat er spieren te gespannen zijn, terwijl andere spieren juist niet krachtig genoeg zijn. Hierdoor ontstaat een niet-normaal beweegpatroon in de knie en kan de knieschijf niet goed meebewegen.

Mogelijke redenen van het ontstaan van het patellofemorale pijnsyndroom zijn:

• Overbelasting door te snel of eenzijdig te bewegen
  • Een niet-optimaal looppatroon
  • Verminderde kracht in een van de been- en/of rompspieren
  • Verminderde lenigheid in een van de been- en/of rompspieren
  • Verminderde balans in een van de been- en/of rompspieren

Hoe behandel je het patellofemorale pijn syndroom?

Wat vooral van belang is, is om te ontdekken wat de oorzaak van je klachten is. Vaak komt dit vanuit samenwerkende spiergroepen die niet zo fijn met elkaar meer samen werken. Ook kan er sprake zijn van een standsafwijking, maar dit komt minder vaak voor. Soms kan een zooltje van de podotherapeut hierbij helpen. Vaak bestaat fysiotherapie uit huiswerkoefeningen gericht op balans, lenigheid en kracht.

De fysiotherapeut kan helpen door:

• Adviezen te geven op het gebied van (kracht-)training
  • Oefeningen met je door te nemen gericht op kracht, balans of lenigheid van beenspieren
  • Adviezen geven over het omgaan met de klachten en hoe je in je dagelijks leven minder pijn kunt ervaren
  • Te analyseren hoe je beweegt tijdens het sporten. Dit kan door filmopnames, maar ook door bij jou op je (sport-)locatie mee te komen
  • Te zoeken naar een podotherapeut die indien nodig een zooltje kan maken om klachten te verminderen en je voet te ondersteunen

Neem contact op

Wil je meer weten wat de fysiotherapeut voor jou kan betekenen? Neem dan contact op!